Protože cestování se pro mě stalo takovou vášní, začínám se snažit přivydělat si tak trošku pasivní formou na internetu. Přestat být “analogovou nomádkou” a začít být digitální. Moci pracovat odkudkoliv ze světa a dělat to, co máte rádi, to zní lákavě. S fotografií jde spojit digitální nomádství především díky fotobankám.
V dnešní době se na fotobankách neobchoduje pouze s fotografiemi, ale do popředí se spíše dostává ilustrace a videa či hudba. Na fotobankách nakupují převážně různé internetové portály, blogeři, popř. reklamní agentury atd. Své fotky můžete do fotobank poskytnout zdarma, nebo si tak můžete přivydělat. Pokud Váš příjem z této činnosti ovšem bude vyšší, nezapomeňte si zjistit také více informací o danění tohoto příjmu.

Moje první fotka, kterou jsem prodala na fotobance.
Pasivní příjem u kterého musíte být aktivní
Ačkoliv se o fotobankách mluví jako o pasivní formě příjmu, pokud se jimi chcete živit, musíte být dostatečně aktivní. Alespoň ze začátku. Fotografie do fotobank musí projít schvalovacím procesem. Takže nenahrajete kdeco. I přesto, že já mám kolikrát z fotky obrovskou radost a líbí se mi, fotobanka ji často odmítne z jednoho či více důvodů. Jo, to naštve. Ale hold mám pořád na čem pracovat. Vliv na to má samozřejmě narůstající počet fotografů a tedy i množství fotografií ve fotobankách.
Schvalovací proces na fotobankách
Fotobanky nefungují tak, že fotku vyfotím, nahraju a dostanu zaplaceno. Ke schválení fotografie ve fotobance musí vaše práce splňovat celou řadu podmínek od velikosti po kvalitu či souhlas fotografované osoby. Některé fotobanky jsou na schvalování přísnější jako např. Shuterstock, jiné méně (viz Fotolia, Dreamstime).
Správný popis fotky ovlivňuje 50% prodejů
Trávíte tedy čas nejen u samotného focení, ale také u následného postprocesu, aby vaše fotka byla co nejdokonalejší. Samotné nahrávání na fotobanky také trošku potrvá. Musíte ke každé fotografii přidat popisek, zařadit fotku do vhodné kategorie a přidat klíčová slova, která jsou důležitá. Díky nim vaše fotka může být nalezena a prodána. Vlastně to jinak ani nejde. Bez vhodně zvolených klíčových slov a zařazení do kategorie by vaši fotku ve fotobankách žádný zákazník nenašel. Tohle je to nejdůležitější!
Na fotobanky potřebujete trpělivost a kuráž
Přestože jsem na pár fotobankách zaregistrovaná už poměrně dlouhou dobu, zatím jsem se do této činnosti neponořila dostatečně natolik jako spoustu jiných úspěšných fotografů, kteří mají můj obdiv. Spoustu užitečných tipů, jak na fotobanky můžete čerpat na českém portálu Fotobanky.cz. Obdivuji fotografy, kteří jsou úspěšní už od prvního nahrání fotografií. Četla jsem, že k prodání první fotografie musíte mít většinou na fotobankách portfolio čítající stovky fotografií. Chce to tedy pořádnou kuráž a trpělivost. Ale i výjimky potvrzují toto pravidlo.
I přesto, že já mám kolikrát z fotky obrovskou radost a líbí se mi, fotobanka ji často odmítne z jednoho či více důvodů.
I přesto, že jsem si říkala, páni ta fotka má atmosféru, na fotobanku je špatná.
Email, který mě nikdy nepotěší, ale ponaučíte se z něj. 😉 A zkoušíte to znovu a znovu.
Můj první přivýdělek na fotobankách
Já jsem své první fotky nahrála na fotobanky v období, kdy jsem stále fotila lepším kompaktem. Byl to boj. Nerozuměla jsem tomu, co dělám špatně. Vlastně tomu občas nerozumím ani teď. Každopádně od doby, kdy jsem si pořídila první zrcadlovku se schvalování fotografií zjednodušilo. Můj výdělek je zhruba ve výši 17 Kč, ale každý někde začínáme a já se zatím nevzdávám. Přiznávám se, že fotobankám nevěnuji tolik času, jako je potřeba a chystám se to napravit. 🙂
Moje postřehy z práce s fotobankami:
- nenahrávej cokoliv
- přemýšlej před focením, co chceš vyfotit
- foťte lidi, ale nezapomínejte na sepsání Model release
- přemýšlej nad obdobím, co se objeví na webech, co se může prodávat (Vánoce, Velikonoce, Haloween…)
- sleduj jiné fotografy
- nevzdávej se příliš brzy
- buď trpělivý
Leave a reply